tisdag 22 november 2011

Fröken Ansas revolt - Ansa-neidin vastalause

På grund av nytt jobb, valparna, flytt och renovering har jag inte haft så mycket tid med dom stora hundarna som jag borde ha haft. Våra utevistelser har under några dagar bestått mest av rätt så korta koppelpromenader. Inte bra. Ansa har reagerat genom att agera tonåring. Hon tar alla leksaker från valparna och alla andra - inklusive mig. Under den senaste veckan har hon stulit en hel del saker, bland annat sammanlagt tre tuber Bepanthen-salva som hon har ätit upp med uppenbarligen god aptit. Jag har räddat en och annan fjärrkontroll, sax, strumpa och plastlock från hennes mun. Ett par gånger har hon dock lyckats: mina glasögon har numera en bit av glaset borta och hålls ihop med lite tejp.
Idag tog Ansa tillfället i akt och rymde. Hon struntade i mina visslingar och behagade komma tillbaka först en timme senare, mycket glad och nöjd. När hon väl kom innanför dörren började hon kasta upp någonting som luktade och såg ut mest som en blandning av skit och någons inälvor. Fyj f:n. Det var nära på att inte jag spydde också. Och nu måste jag lova: när flytten är överstökat måste jag ge mera tid till hundarna.

Uuden työn, pentujen, muuton ja remontin vuoksi en ole ehtinyt viettää niin paljon aikaa aikuisten koirien kanssa kun olisi pitänyt. Ulkoilut ovat viime päivinä koostuneet lähinnä lyhyehköistä hihnalenkeistä. Ei hyvä. Ansa on reagoinnut heittäytymällä teiniksi. Se ryöstää lelut sekä pennuilta että kaikilta muilta, minut mukaan luettuna. Viimeisen viikon aikana Ansa on ryövännyt jos jonkinmoista tavaraa, muun muassa yhteensä kolme tuubia Bepanthen-voidetta jotka se on syönyt suihinsa ilmeisen hyvällä ruokahalulla. Olen onnistunut pelastamaan yhden jos toisenkin kaukosäätimen, sukan, sakset ja muovikannen Ansan kidasta, mutta pariin otteeseen on Ansa onnistunut: silmälasini ovat nykyään varsin ilmavat koska osa toisesta linssistä puuttuu ja ne pysyvät koossa teipin avulla. 
Tänään Ansa käytti tilaisuuden hyväkseen ja karkasi. Se antoi piut paut vihellyksilleni ja suvaitsi tulla takaisin vasta tunnin verran seikkailtuaan. Sisälle päästyään Ansa alkoi oksentamaan jotain joka sekä haisi että näytti lähinnä paskan ja jonkun sisuskalujen sekoitukselta. Yäk. Oli lähellä etten oksentanut itsekin. Ja nyt on luvattava: kun muutto on hoidettu on koirien saatava enemmän aikaa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vårens nyheter - Keväisiä uutisia

 Våren, fantastiska våren! Soliga dagar, blåsiga dagar, yvigt snöfall, blåsippor, myror och fjärilar. Tranorna och lärkorna kom för några ve...