lördag 26 november 2011

Full verkstad - Täysi tohina

Jag sitter och äter frukost och runt mig är det full verkstad. Ansa och Knut, den vita valpen, är i full fart att riva en kartong i bitar, Åke, herren med fläckarna på ryggen, hänger i gardinerna och Aatos, badger-pojken, kom just till köket släpandes på en för honom enorm sopborste. Peggy Sue leker med sina valpar men håller sig också tidvis undan: det tar ont när tre ivriga ungar med vassa tänder hänger i ens spenar... Tant Elsa har sett till att väcka så mycket respekt att valparna mest håller sig ifrån henne, men visst händer det ibland att någon av dom lägger sig i korgen bredvid henne.

Det är roligt att åter igen se hur valparna leker: de jagar varandra och brottas naturligtvis men mycket tid går också åt att leka Räv-leken. Då är en av valparna i ett trångt ställe, under ett skåp till exempel, och de andra försöker dra honom ut därifrån. Alldeles perfekt grythundsbeteende!
Just nu är vårt hem alldeles speciellt spännande lekplats med alla flyttlådor och framdragna saker - jag har ständigt flera hjälpredor i mina fötter när jag försöker packa saker i lådorna...

Åke är en liten hjärtkrossare. Han följer efter mig hela tiden och när jag gör någonting sitter han bredvid mig och tittar på mig med sina vackra ögon som har samma mjuka Marlon Brando-blick som hans morfar hade. Knut är oftast på äventyr, väldigt självständigt går han runt och forskar sin omgivning även ute på gården. Lilla Aatos vill gärna vara i famnen, speciellt om jag har en viss kofta med träknappar på mig... :-)



Istun syömässä aamiaista ja ympärilläni on täysi tuhina. Ansa ja Knut, valkoinen pentu, repivät pahvilaatikkoa, Åke, selkätäpläinen poika, roikkuu verhoissa ja badger-poika Aatos tuli juuri keittiöön raahaten perässään valtavan kokoista lattiaharjaa. Peggy Sue leikkii pentujensa kanssa mutta pysyttelee ajoittain sivummalla: kolmen innokkaan, terävähampaisen pennun roikkuminen nisissä selvästi sattuu... Elsa-täti on huolehtinut siitä, että se herättää riittävästi kunnioitusta pennuissa, mutta silloin tällöin joku niistä uskaltautuu samaan koriin nukkumaan.


On taas hauskaa seurata miten pennut leikkivät. Ne ajavat toisiaan takaa ja painivat tietysti, mutta paljon aikaa kuluu myös Kettu-leikin parissa. Kettu-leikissä yksi pennuista on ahtaassa paikassa, esimerkiksi kaapin alla, ja muut yrittävät vetää sen ulos. Aivan täydellistä luolakoirakäytöstä!
Juuri nyt kotimme on aivan epätavallisen jännittävä leikkipaikka kaikkine muuttolaatikoineen ja esille vedettyine tavaroineen. Pienet hatlankarit ovat jatkuvasti mukana kun yritän pakata tavaroita laatikoihin...


Åke on pieni sydäntenmurskaaja. Se seuraa minua joka paikkaan ja kun pysähdn tekemään jotakin se istuu vieressäni ja katsoo tapittaa kauniilla silmillään joissa on sama pehmeä Marlon Brando-katse kuin Åken äidin isällä oli. Knut on useimmiten seikkailemassa, hyvin itsenäisesti se tutkii ympäristöään myös ulkona. Pikku Aatos viihtyy mielellään sylissä, varsinkin jos päälläni on eräs tietty villatakki jossa on puunapit... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vårens nyheter - Keväisiä uutisia

 Våren, fantastiska våren! Soliga dagar, blåsiga dagar, yvigt snöfall, blåsippor, myror och fjärilar. Tranorna och lärkorna kom för några ve...